کد خبر: ۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸- 14 July 2021
ویژه‌نامه "سخنگوی صادق و امین"-۱

یادداشت اختصاصی مدیرعامل ایرنا| کدخدایی و «نگهبانی» از مرزهای ادب و اخلاق

محمدرضا نوروزپور مدیرعامل خبرگزاری ایرنا طی یادداشتی نوشت: آقای کدخدایی دست کم در این سالهای سخنگویی ترکیبی از دانش و اخلاق و چهره‌ای مردمی را ارائه داده است.

یادداشت اختصاصی مدیرعامل ایرنا| کدخدایی و «نگهبانی» از مرزهای ادب و اخلاق

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، محمد رضا نوروزپور مدیرعامل خبرگزاری ایرنا طی یادداشتی با اشاره به خدمات دکتر عباسعلی کدخدایی در حوزه رسانه‌ای شورای نگهبان نوشت: آقای کدخدایی دست کم در این سالهای سخنگویی ترکیبی از دانش و اخلاق و چهره‌ای مردمی و خدمتگزار از یک استاد تمام دانشگاه تهران و سخنگوی یکی از حساس‌ترین نهادهای نظام ارائه داده است.

متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

دوره نسبتا طولانی خدمتگزاری دکتر عباسعلی کدخدایی در شورای نگهبان به پایان رسیده است. فرصت مناسبی است تا فارغ از ارتباط و بستگی ایشان با نهاد ارزشمند و کلیدی شورای نگهبان، مطالبی، صرفا در خصوص مشی و سلوک فردی و شخصیتی ایشان و نه از آوردگاه سیاسی، خصوصا با اصحاب رسانه بیان شود.

بدون تردید، از آنجا که شورای نگهبان یکی از مهمترین نهادهای فرادستی در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی است و همواره مورد تایید امام امت (ره) و رهبر معظم انقلاب بوده است، هرگونه ایفای نقش در این نهاد نیز به تناسب وظیفه خطیر «نگهبانی» از قانون اساسی و شرع مقدس در برگیرنده حواشی، انتقادات، قضاوت‌ها، حملات و تخریب هایی از طرف دوست و دشمن است که جناب کدخدایی نیز در این سال‌ها از آن بی‌بهره نبوده است. چرا که به هرحال ایشان از دهه ۸۰ تا کنون به تناوب در شورای نگهبان حاضر بوده و مسئولیت‌های مختلفی را تجربه کرده است؛ از عضویت در جمع حقوقدانان تا قائم مقامی دبیر، معاونت اجرایی و این اواخر سخنگویی شورا.

خود بنده از احراز صلاحیت نشدن معدودی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اخیر و خصوصا احدی از آنها که رهبر معظم انقلاب هم به آن اشارت صریحی داشتند، به شدت ناراحت و غصه دار شدم و انتقاداتی داشتم که برخی از آنها با حفظ شأن و جایگاه شورای محترم نگهبان در خبرگزاری جمهوری اسلامی منعکس شد.

بدون شک سایر رسانه ها و جریان های سیاسی نیز انتقادهایی به عملکرد نهاد نگهبان قانون اساسی داشته و دارند اما اکنون که جناب آقای کدخدایی در حال خداحافظی با سخنگویی شورای نگهبان هستند، گلایه گذاری‌ها و نق زدن‌های سیاسی را کنار می‌گذارم و چند سطری در خصوص شخص ایشان و روش تعامل‌شان در مواجهه با اصحاب رسانه بیان می‌کنم.

در طی این سالها مشی و سلوک و سبک رفتار و برخی خصائص ویژه اخلاقی جناب ایشان در تعامل با رسانه‌ها و اهالی خبر زبانزد بوده است. این موضوع از جهات مختلفی مهم است. بدیهی ترین آن این که اگر جز این بود، شورای محترم نگهبان سوای از تحمل انتقادات و فشارهای سیاسی مرسوم، متحمل برخی حواشی و انتقادات و فشارهای غیرسیاسی غیرمرسوم و متاثر از رفتار ناهنجار سخنگویی هم می‌شد. اما پاسخگویی مسئولانه ایشان به رسانه‌ها با چاشنی صبر و حوصله و شفافیت، مزین بودن به متانت در موضع گیری، در دسترس خبرنگاران حوزه ای (Beat Reporters)بودن، خوش رویی، طفره نرفتن از پاسخ، سرِکار و معطل نگذاشتن خبرنگاران و تواضع همیشگی در برابر روزنامه نگاران سبب شد نه تنها فشارها و انتقادات مضاعف و غیرسیاسی بر شورای نگهبان بار نشود بلکه بعضا برخی فشارهای سیاسی هم کاسته یا تعدیل شود.

آقای کدخدایی دست کم در این سالهای سخنگویی ترکیبی از دانش و اخلاق و چهره‌ای مردمی و خدمتگزار از یک استاد تمام دانشگاه تهران و سخنگوی یکی از حساس‌ترین نهادهای نظام ارائه داده است. تصویری که از دکتر کدخدایی فراتر از موقعیت رسمی ایشان، در ذهن اهالی رسانه به یادگار می‌ماند، محل اشاره و ارجاع خواهد بود و مختصات مناسبی از تعامل یک مقام برجسته حکومتی با خبرنگاران ترسیم خواهد کرد.

برخی از رسانه‌‌ها از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی، در سال‌های اخیر اگرچه منتقد برخی تصمیم‌های شورای نگهبان بوده و هستند، اما هرگز احساس نکردند که سخنگوی محترم این شورا، سلایق و نظرهای شخصی خود را در ارتباطات رسانه‌ای دخالت داده و برخوردی گزینشی و جناحی با رسانه‌ها داشته است.

دکتر کدخدایی بویژه در دوران ۵ ساله اخیر، به واقع نقش انتقال امانت دارانه مواضع و تصمیم‌های جمعی اعضای شورای نگهبان را برعهده داشته و رویکردی، معتدل، دلسوزانه و در تراز یک نهاد حساس، پیگیری می‌کرد.

در مجموع منش اخلاقی مثال زدنی دکتر کدخدایی در تعامل با رسانه‌ها خصوصا با خبرگزاری جمهوری اسلامی، نه تنها نمونه یک سخنگوی تراز انقلاب اسلامی، بلکه تراز رفتار مناسب سایر مسئولین حکومتی است که انتظار می‌رود در جانشین ایشان و در منش و روش سایر مسئولان کشور نیز هویدا شود و تبدیل به یک الگو شود؛ موضوعی که در شرایطی جنگ روانی-رسانه‌ای اخیر، نیاز مبرم همه ارکان حاکمیت است.

ایرنا برای آقای کدخدایی در هر جایگاهی آرزوی توفقیق و سلامتی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست در شورای نگهبان تایید شد

آیت‌الله خاتمی: نیروهای مسلح بازوهای پرتوان ملت هستند

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

پربازدید ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد